شمه ای از سنگ درمانی در طب سنتی ایران
نوشته شده توسط : noor

دیدگاهها نسبت به سنگ درمانی•      ۱-هیچ خاصیتی ندارند وتخیل افراد نسبت به درمان شدن است . تشخیص سنگ آکوامارین ۲-در تمام بدن در هر هفت چاکرا موثرند حتی در روز وماه وسال تولد و..

۳-داروهای مفرده ویامرکبه وسمومی هستند که با علم واگاهی وتحقیق وپژ وهش می توان از ان بهره برد.

کاربرد سنگها

۱- زهر وسموم  ۲-دارو

الف – داروی مفرده

ب- داروی مرکبه-در نوشدنیها- در غذاها

ج- پماد وضماد وسرمه

د-همرا داشتن به صورت مهره وتسبیح ، گردن اویزو… ویا حمل بر سلاحها، مانند شمشیر ونیزه

ه-کار برد در دلک وماساژ

و- کاربرد در اماکن عمومی مانند حمامها معبد ها زیارتگاهها ومشاهد مشرفه به صورت سنگ برجسته برای امور خاص در حمامهاواعمال جراحی وبه صورت مجرای گذر نور در اماکن

ز-کاربد در رنگهای مختلف ان به عنوان شیشه رنگی برای دفع حشرات

سنگ الماس

 
  • الماس گوهری بسیار سخت سفید وشفاف است که گاهی برای کشتن افراد ازان استفاده می شده که الماس را به صورت براده های بسیار ریز به فرد می خورانده اند.لوز بادام را با سائیده الماس مخلوط واز ان زهری کشنده پدید می اید.(۱)
  • خوجه نصیر الدین طوسی نیز معتقد بوده که نگه داشتن الماس در دهان به خاطر داشتن خاصیت سمی بسیار مضر وکشنده است.(۲)
  • از نظر عقیلی خراسانی نیز الماس سمی کشنده وقاتل است که سبب پاره پاره شدن اعضای درونی بدن می شود.(۳)
  • ابوریحان بیرونی نیز در کتاب الصیدنه اورده که چنانچه الماس در برخی نوشیدنی ها خورده شود کشنده است زیرا جوهر ان سنگین وجگر را سوراخ می کند.(۴)
  • نویسنده کتاب نخبه الدهر نیز می گوید: اگر الماس شکسته شود شکسته های ان نیز زوایای مثلث گون خود را از دست نمی دهد حتی کمی از ان به اندازه جزئی از دانه کنجد باشد، کشنده ودرون شکم را می سوزاند.(۵)
  • ۱و۲-جوهری نیشابوری، محمد ابن ابوالبرکات،جواهر نامه نظامی ، تصحیح ایرج افشار ، انتشارا میراث مکتوب تهران سال ۱۳۸۳ صفحات ۱۴۱،۲۷۶،۳۰۳،۱۱۸،۲۲۴،۱۷۸،و۸۶
  • همچنین جواهر نامه به کوشش تقی بینش،انتشارات فرهنگ ایران زمین تهران سال ۱۳۴۳صفحات ۲۸۴و۲۹۴
  • ۲-خواجه نصیر الدین طوسی،تنسوخ نامه ایلخانی، تصحیح محمد تقی مدرس رضوی انتشارات بنیاد فرهنگ ایران سال ۱۳۴۸ صفحات۶۸،۶۹،۷۹،۱۴۳،۶۰،۷۲،۷۳،۱۲۹،۴۸،۱۱۶
  • ۳-محمد حسین عقیلی خراسانی، مخزن الادویه چاپ دوم انتشارات انقلاب اسلامی سال ۱۳۷۱ص۸۱۱

سنگ عقیق




سنگ عقیق در رنگهای مختلف

  • عقیق در رنگهای مختلف وجود دارد که سرخ ان بسیار با ارزش است، از عقیق برای رفع تشنگی ونشاط اوری در تر کیب با داروها استفاده می شده است.
  • عقیق مفرح در اصطلاح طبی دوائی است که اندوه را از بین می بردودر واقع با ترکیبی از داروها شادمانی وانبساط خاطر می اورد ولذا ان را در مفرحات ، داروها ومعجون ها بکار می برده اند.(۱)
  • همچنین همراه داشتن ان را دافع خون ریزی دانسته اند ، عقیق را دافع بوی بد دندانهای پوسیده وتباه شده میدانسته ان ومصرف ان را در چشم ودندان سبب روشنائی چشم وسپیدی دندان بیان کرده اندد.(۲)
  • ۱-محمد ابن محمود طوسی، عجایب نامه ، تصحیح جعفر مدرس صادقی نشر مرکز سال ۱۳۷۵ صص۳۸۵،۳۸۶،۲۸۳،۳۸۸،۳۹۲
  • ۲-شهمردان ابن ابوالخیر رازی، نزهت نامه علائی، تصحیح فرهنگ جهانپورانتشارات وزارت فرهنگ واموزش عالی سال۱۳۶۲صص۲۶۳،۲۶۰،۲۶۴،۲۵۹،۲۶۲

سنگ زر (طلا)

  • سنگ زر یکی از اجزاء مفردات مفرحات است، جوهری نیشابوری گفته که زر موجب ر فع سودا تقویت دل وتقویت روح حیوانی(حیاتی)می شود(۱)
  • در عجائب المخلوقات نیز به نقل از ارسطو امده که زر دل را قوت می بخشد(۲)وهمچنین گفته شده داشتن زر همراه خود به شکل مهره ها وحلی ها سبب تقویت دل می شود واگر مقداری از ان را بسایند ودر معجون ریزند دل را قوی ووسوسه را از دل پاک می کند.(۳)
  • ۱-جواهر نامه جوهری نیشابوری منبع قبل
  • ۲-محمد ابن محمود طوسی، عجائب المخلوقات سال ۱۳۴۵صص۱۹۱،۱۵۰،۱۳۹،۱۵۳،۱۵۸
  • ۳-خواجه نصیر الدین طوسی تنسوخ نامه ایلخانی منبع قبل

سنگ فیروزه

  • فیروزه را مقوی دل(قلب)ومعده دانسته اند وپادزهر تمامی سمها، رفع کننده اسهال وزخمهای درونی ، دفع کننده خفقان(خفقان یعنی تپش قلب ، اضطراب،ووحشت(۱))رافع صرع، سنگ کلیه ، مثانه] وتورم قرنیه است،برای دفع اشک ریزی وناخنه چشم سفیدی چشم وتقویت روشنی ان مفید دانسته اند(۲)
  • فیروزه در داروهای چشم به کار می رود وموجب افزایش دید ان می گردد،با کار بردن ان در سرمه موجب افزایش دید ودر معجون( نوشیدنی) سببدفع ضرر سموم می گردد.(۳)
  • در داراب نامه طرطوسی امده : مردمان گفتند اگر کسی را در دریا  ویا در زندان تارکی چشم پیش اید ( تار دید)ان سنگ را بیاوریم وبسائیم وبه چشمش اندر کشیم تا روشن شود.(۴)
  • ۱-دیوان خواجوی کرمانی به تصحیح احمد سهیل خوانساری صص۴۵۶،۳۸۸،۴۲۶ودیوان انوری، تصحیح محمد تقی مدرسی ج۱ صص۱۱و۲۱
  • ۲-دیوان عثمان مختاری تصحیح جلال الدین همائیصص۲۲و۲۳
  • ۳-محمد ابن محمود طوسی عجائب نامه منبع قبل وعجائب المخلوقات منبع قبل
  • ۴-ابو طاهر طرطوسی،داراب نامه طرطوسی به کوشش ذبیح الله صفا ص۲۸۳

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

زمرد سبز

  • گفته شده اگر دو دانگ از سنگ ان را حل کرده وبه زهر خورده داده شودشود مند است(۱)زمرد دافع همه زهرهاست به اندازه دو جو از ان را سائیدهوبا دوغ در امیخته به زهر خورده بخورانند زهر به صورت بول از بدن او خارج میشود.(۲)زمرد دل را قوت می دهد ودر مفرح به کار می برند وبای خون شکم واسهال سود مند است ، بسیار نگریستن به ان سبب افزایش نور چشم می شود اگر هشت جو یا دانگی از ان را سائیده وبه مار گزیده دهند قبل از اینکه زهر در بدن اواثر کند ، زهر را دفع می کند.(۳)
  • زمرد موجب تقویت دل( قلب)رفع خفقان، جذام، واسهال خونیست وموجب جاری شدن بول وتقویت چشم می گردد.همچنین زمرد مفرح قطع کننده خون ریزی ، روان کننده ادرار ، رفع کنند جذام،وتقویت کننده ریه است(۴)
  • پیوسته نگریستن به زمرد نور چشم را می افزاید (۵) شربت ان دوای سم کشنده گزندگان ونظار در ان افزاینده نور چشم(۶)
  • ۱-موفق الدین ابو منصور الهروی ، الابنیه عن حقایق الادویه، تصحیح احمد بهمنیار سال ۱۳۴۶صص۱۷۷،۶۳،۳۰۳،۳۴۷،۳۴۸،۱۱۸
  • ۲-عجایب نامه وعجایب المخلوقات  محمد ابن محمود طوسی ،همان منبع
  • ۳-خواجه نصیر لدین طوسی، تنسوخ نامه ایلخانی، همان منبع
  • ۴-محمد ابن مومن ابن محمد زمان(حکیم مومن)، تحفه حکیم مومن، کتابفروشی محمودی صص۶۵۴،۶۵۵،۴۵۳،۴۴۰،۷۶۶و۷۵۰
  • ۵-شهمردان ابن ابی الخیر رازی، منبع قبل
  • ۶-محمد ابن احمد ابوریحان بیرونی ، الصیدنه فی الطب، منبع قبل




:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: